Loading...

At springe til næste s-kurve

En s-kurve udtrykker en udvikling, hvor man i starten har svært ved at sikre resultater. Holder man ved sker der på et tidspunkt et gennembrud, hvorefter resultaterne tordner i vejret. Herefter opstår problemet; væksten aftager selvom resultaterne stadig er stabile. Mange har i bestræbelserne på at sikre resultater, anlagt et for kortsigtet fokus på den nuværende s-kurve, men der er flere og højere liggende s-kurver. Springet til disse s-kurver er det primære fokus for high performere og dermed også for styrkebaserede ledere.

Styrkebaseret ledelse er relevant på såvel kort sigt, men også lang sigt ift. springet til den næste s-kurve. Når vi mennesker skal springe til den næste kurve, har vi brug for styrke. Derfor skaber den styrkebaseret leder rammerne for at springet til næste s-kurve sker med styrke og ikke frygt. Det opnår den styrkebaserede leder ikke ved den årlige MUS, men derimod med hyppige små dialoger, hvor vedkommende bliver klogere på, hvad der giver medarbejderne styrke og gør dem i stand til at tage springet til den næste s-kurve.

Spørgsmål vi ofte stilles:

Det vil sige, at man udvider sin måde at sikre resultater på. Som sælger går man måske fra at arbejde med basis kunder til også at arbejde med nøglekunder. Måske man går fra mere enkle projekter, til mere komplicerede projekter. Grundlæggende handler springet om at man skal tillægge sig nogle helt nye arbejdsformer, der markant adskiller sig fra hvad man plejer.
Ved at have fokus på de små fremskridt. For medarbejdere placeret lavt på s-kurven, handler det om troen på at kunne lykkes. For dem midt i s-kurven handler det om at lære så meget som muligt af ens succes.

For dem øverst på s-kurven, skal du huske at de befinder sig i bunden af deres næste s-kurve – derfor gælder det samme for dem, som ovenfor. De skal have troen på at et reelt spring er muligt.

Ved at tillægge det betydning og ved at gøre s-kurver til et synligt redskab i udviklingssamtaler. Tænk selv over hvad der kendetegner kommende s-kurver og præsenterer medarbejderne for dine ideer. Lad dem herefter supplere med deres egen tanker.
Køb bogen her

Ikke kun én s-kurve, men flere s-kurver

Siden 1960’erne har man brugt s-kurver til at udtrykke udvikling. Her handler det om udviklingen af resultater. I bogen “Jumping the s-curve” præsenterer Paul Nunes og Tim Breene forskning, der viser hvorfor langsigtede resultater kommer ved ikke kun at fokusere på ens nuværende s-kurve, men også de kommende.

Mange har kun fokus på den eksisterende s-kurve – næste skridt opad er den logik der driver resultaterne.

Langsigtet og holdbare resultater kommer af et fokus på ens nuværende s-kurve og fokus på hvad der kendetegner de kommende s-kurver og hvordan springet til den næste foretages.

Styrkebaseret ledelse understøtter i høj grad bevægelsen opad s-kurven og springet til den næste. Den styrkebaseret ledelse bør dog tilpasses så det matcher medarbejderens placering på s-kurven

Bog: Jumping the s-curve

Artikel: Reinventing Performance Management

Bogen der går i dybden på s-kurver, dynamikken bag dem og hvordan springet mellem s-kurver kan finde sted.

Artikel om styrkebaseret performance management og ditto samtaler baseret på erfaringer fra Marcus Buckingham Ashley Goodall i bl.a. Deloitte.

GRATIS E-BOG

  • Uddybende beskrivelse af de 24 karakterstyrker, som du kan bruge til at skabe mere meningsfyldt motivation hos dine medarbejdere
  • Viden, værktøjer, cases, artikler, tricks og tilbud i nyhedsbrevet om styrkebaseret ledelse